octombrie 09, 2008

1967


Acum e si mai frig
exista multe stele
si plutim in deriva.
Va rog (daca cineva deschide acest plic)
sa rostiti cu buzele voastre cuvintele
care au fost numele noastre.
va voi spune tot ce am invatat.
va voi spune totul

duminca 9 octombrie, la orele 2 dupa'amiaza, presedintelui Barrientos si generalului Ovando li s'a adus la cunostinta capturarea...

expus si pregatit pentru moarte:
priviti'ma, nefericirilor, sarbatorilor, definitiv invins.
Varste, zile, nori, ce'o sa faceti cu mine!

cand am intrat in sala, El Che s'a ridicat si mi'a spus - dumneata ai venit sa ma ucizi. Mi'a fost jena si mi'am plecat fruntea fara sa ii raspund
nu aveam curajul sa trag. in momentul acela l'am vazut pe Che foarte mare, enorm. ochii sai aveau o stralucire aparte, intensa. mi s-a parut ca se arunca asupra mea si am amutit.
- calmeaza'te , mi'a spus el. si tinteste bine

spune'ne unde ai ascuns, oh! moartea aceasta
ca nimeni nu te'a putut vedea,
imposibila si tacuta.

am facut un pas inapoi spre usa, am inchis ochii si am tras prima rafala. El Che cu picioarele sfaramate, s'a prabusit la pamant zvarcolindu'se si pierzand mult sange. mi'am revenit si am tras a doua rafala, care l'a nimerit intr'un brat, in umar si , in sfarsit, in inima (declaratia subofiterului Teran)


mainile i'au fost taiate cu securea pentru a impiedica orice identificre. de asemenea trupul a fost mutilat in mai multe locuri. carabina lui a fost luata de colonelul Anaya, iar ceasul de generalul Ovando. unul dintre soldatii care luasera parte la actiunea de capturare i'a scos ghetele pe care i le facuse unul din tovarasii sai pe cand se aflau pe munte. dar cum erau distruse de purtare si umezeala nu i'au servit la nimic (din relatari publicate in ziare)


Vor rasari flori, si cuvinte si ceruri care sa te aminteasca
ploi precum aceasta, si vei trai neschimbat
dupa cele intamplate.
Dormi, liber de orice dusmanie, cu toata mandria
tristetii.







Ernesto Sabato
Abaddon, exterminatorul

Niciun comentariu: